Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА)


06:0629.02.2024

Минулого року проєкт DOZORRO TI Ukraine підрахував, що у 2022 році на виробництво телемарафонів «Єдині новини» та «FreeДом», а також програми для телеканалу «Дім» із бюджету витратили майже 400 млн грн. При цьому, тоді на 2023-й у бюджеті для виробництва телеконтенту заклали майже 2 млрд грн.

Водночас, за даними Відкритого бюджету, план виконали не повністю й освоїли 1,5 млрд грн.

Замовлення тоді отримали такі телеканали: Інтер, ICTV, 1+1, а також компанії ТОВ «Кінокіт», котру «‎Наші гроші» пов’язують із Кирилом Тимошенком, і ТОВ «Ми-Україна», команда якого, за даними «‎Детектора медіа», працювала на телеканалах Ріната Ахметова.

Скільки саме, кому та за що фактично заплатили упродовж року — у новому матеріалі DOZORRO TI Ukraine.

Тут зібрані дані з Єдиного вебпорталу використання публічних коштів щодо витрат на створення і трансляцію телемарафонів, а також проєктів на замовлення Мінкульту й парламентського телеканалу «‎Рада» з 1 січня по 31 грудня 2023 року. Загальна сума за рік — трохи більш як 930 млн грн.

Марафони для україно- та російськомовної аудиторії

Судячи з виплат, 842,2 млн грн витратили на два марафони:

Єдині новини (з тегом #UAразом) — цілодобовий проєкт переважно з інформаційними та аналітичними програмами, в якому об’єдналися загальнонаціональні телеканали;

FreeДом — щоденний телевізійний інформаційний проєкт, який виходить російською мовою в ефірі телеканалу українського іномовлення UA ДП «МПІУ» і дає можливість дізнатися правду про україно-російську війну російськомовним глядачам з усього світу.

На перший пішло понад 70% усіх витрат — 618,5 млн грн, на другий — 223,7 млн грн.

Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 1
Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 13

Виробництво марафонів закуповували два замовники:

ДП «‎Мультимедійна платформа іномовлення України», яке належить до сфери управління Міністерства культури та інформполітики;

ДП «‎Парламентський телеканал “Рада”».

Найбільше коштів — 207 млн грн — отримало ТОВ «СЛМ Новини» зі структури Starlight Media, яке входить в групу «‎Істван» Віктора Пінчука. Компанія займалася обома марафонами.

Трохи менше — 206,7 млн грн — сплатили двом організаціям, пов’язаним між собою: ІП «1+1 Продакшн» і ТОВ «ТРК “Студія 1+1″». Перша займалася виробництвом FreeДом, друга — Єдиних новин. Обидві фірми, за даними YouControl, мають відношення до фінансових груп братів Суркісів та Віктора Медведчука, а серед засновників є кіпрська компанія Каддоа Лімітед, Ярослав Пахольчук — гендиректор групи «1+1 media», а також Максим Кривицький — генеральний продюсер «1+1».

Крім них, у переліку спільних бенефіціарів також співробітники телеканалу: журналісти ТСН Станіслав Ясинський та Олександр Моторний, директор департаменту журналістських розслідувань 1+1 Максим Шиленко, ведучі Лідія ТаранАлла МазурЮрій Горбунов та Руслан Сенічкін, ведучий каналу 2+2 Максим Сухенко, продюсерки Ольга СлісаренкоЮлія Жмакіна та Іванна Найда, директор департаменту новин 1+1 media Сергій Попов, редактори Елла Білостоцька та Роберт Опаленик, спецкори ТСН Ольга Кошеленко та Олександр Загородний, керівниці спецпроєктів 1+1 Ольга Кашпор.

Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 3
Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 14

Так само за організацію обох марафонів 183,7 млн грн заплатили ПрАТ «Телеканал “Інтер”» олігарха Дмитра Фірташа. 164,5 млн грн за організацію марафону «‎Єдині новини» отримало ТОВ «Ми-Україна», яке створили колишні працівники медіахолдингу Ріната Ахметова. Ще 80,4 млн грн пішли ТОВ «Кінокіт» — за марафон «‎Єдині новини» на замовлення телеканалу Рада. Цю компанію «‎Наші гроші» пов’язували із Кирилом Тимошенком.

Передачі для українців та іноземців

Окрім того, 88,5 млн грн пішли на виробництво щонайменше 20-ти телепрограм на замовлення ДП «‎МПІУ». З них 43,6 млн грн витратили на програми для платформи The Gaze, ще 41 млн грн — для телеканалів «‎Дім» та «‎FreeДом». Решту коштів заплатили за супутні послуги до проєктів без окремих напрямків (як от постери, освітлення, оренда), а також проєкти, майданчики розповсюдження яких нам не вдалося знайти.

Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 5
Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 15

The Gaze

ПрограмаОтримувачСума, грн
Військова технікаТОВ «Ліберті Продакшн»3 510 000,00
Історична ретроспективаТОВ «Маркер медіа»5 151 120,00
Край ЄвропиФОП Круль Максим Юрійович4 390 000,00
Кулінарне шоуТОВ «Маркер медіа»8 456 400,00
Прихований кутТОВ «Маркер медіа»4 519 200,00
Розмовна студіяТОВ «Маркер медіа»14 421 120,00
Сила розумуІноземне Підприємство «1+1 Продакшн»1 591 140,60
Стоп фейкТОВ «Ліберті Продакшн»1 530 000,00

Найбільшу суму — 32,5 млн грн — мультимедійна платформа заплатила ТОВ «Маркер медіа». До вересня 2016-го фірма мала назву ТОВ «‎Продюсерська компанія “Среда”» й володіли нею російський продюсер білоруського походження Руслан Сорокін та росіянин Олександр Цекало, які разом знімали передачу «‎Большая разница».

До речі, станом на дату реєстрації компанії у лютому 2011-го її керівницею значилася продюсерка Оксана Іванюк. Про неї ми згадували у тексті про витрати на зйомку серіалів — як власницю ТОВ «‎Рікі-Тікі-Таві», ТОВ «‎Поліґон Фільм» і ТОВ «Ай К’ю». За її продюсування були зняті такі стрічки як «Козаки. Абсолютно брехлива історія»«Іван і Марта» про шістдесятників та «‎Велика маленька війна».

Вже за рік, у лютому 2012-го, керівником «‎Среди» (нині «Маркер медіа») став Андрій Танабаш — продюсер та актор фільмів і серіалів, які виробляли в Україні, але переважно російською мовою. Під кінець 2016-го єдиним власником і керівником компанії став Денис Сезін. Людина з таким самим ім’ям підписується на сторінках київської студії New Time-Production rental, яка надає в оренду обладнання для кіновиробництва, сама знімає відео й організовує онлайн-трансляції.

Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 7
Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 16

Із жовтня 2023-го до співвласників долучився і Танабаш. Один з небагатьох серіалів українською з його доробку у складі «‎Маркер Медіа» — це «‎Прєподи», який виходив 2021 року на НЛО TV й досі доступний на YouTube. На Linkedin Андрій Танабаш вказує досвід роботи також на 1+1, як фінансового менеджера й у газеті «‎Блик» (закрита в 2011-му) — як заступника гендиректора з фінансів.

За що саме цим людям перерахували 32,5 млн грн? Кошти пішли на виробництво чотирьох проєктів: «‎Історична ретроспектива»«‎Кулінарне шоу»«‎Прихований кут» і «‎Розмовна студія».

Програм з оригінальними назвами знайти не вдалося й у договорах на зйомки нюансів щодо назв не вказано. Водночас, на YouTube-каналі The Gaze є передачі, які збігаються за описом та назвами, але англійською: історично-довідкова History, кулінарна Chefs Next Door, розважальна-лялькова Hidden Angle, аналітичні Talk For More і Talk For More. Live.

При цьому, канал має майже 23 тисячі підписників і на нього залили більш як 2000 відео. Загалом ці ролики подивилися 3,7 мільйона разів. Це в середньому 1620 переглядів на кожне відео. При цьому, вказані вище шоу мають не більш як 47 переглядів в середньому на кожне відео. Але окремі набирають по кілька тисяч переглядів.

Про нове англомовне ЗМІ, створене для інформування іноземців про події в Україні є розслідування NGL.media. Як з’ясували журналісти, на платформу The Gaze витрачають із бюджету десятки мільйонів гривень, хоча її майже ніхто не дивиться та не читає. При цьому, його формат і спрямування не унікальні й країна має наразі більш розкручені майданчики, куди можна було би вкладати бюджетні кошти. Як-от YouTube-канали UATV English на 413 тисяч підписників або United24 від Мінцифри на понад 930 тисяч глядачів. не кажучи вже про недержавний The Kyiv Independent або англомовну версію «Укрінформу», який фінансує держава (власник юрособи — Міністерство культури).

Що ж до переглядів сайту, то станом на дату виходу розслідування NGL.media, за чотири місяці (із червня по вересень 2023-го) The Gaze мав трохи близько 65 тисяч візитів. Паралельно з цим англомовна версія «Укрінформу» за той же період зібрала близько 8,8 млн візитів, а The Kyiv Independent отримав за цей час понад 18 млн візитів.

Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 9
Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 17

Дім та FreeДом

ПрограмаОтримувачСума, грн
Блокпост шоуФОП Балан Тарас Дмитрович250 567,00
ФОП Зайко Андрій Юрійович137 900,00
ФОП Михайлов Євгеній Володимирович601 990,00
ФОП Оніщенко Дмитро Вадимович476 333,60
Діло будеФОП Лиховида Сергій Іванович67 200,00
ДочекаюсьКЗ ТВЗК «Київська мала опера»20 000,00
ФОП Балан Тарас Дмитрович37 246,20
ФОП Назаров Олексій Анатолійович46 655,00
ФОП Оніщенко Дмитро Вадимович255 253,47
Звільнення Херсону.Рік потомуФОП Бакум Володимир Вікторович48 760,00
МузоборонаТОВ «Тік-Так»193 179,00
ФОП Балан Тарас Дмитрович52 400,00
ФОП Михайлов Євгеній Володимирович604 672,00
Ранок вдомаТОВ «Оверкат студіо»11 214 000,00
ФОП Горшкова Світлана Валеріївна759 750,00
Тихий вечірТОВ «Сан філмс»25 752 000,00
Я не забудуФОП Легень Павло Андрійович173 159,78

Ще 25,8 млн грн перерахували ТОВ «Сан філмс» за шоу «‎Тихий вечір», ведучою якого є акторка «‎Кварталу» Олена Кравець. Загалом за рік вийшло 35 випусків, плюс два спеціальних — новорічний та дайджест із найкращими сценами. Окрім повних відео, з епізодів шоу вирізали ще 60 роликів, які залили на YouTube.

Найпопулярнішим був перший новорічний випуск, який вийшов 1 січня 2023-го і був п’ятим. Він має 271,5 тисяч переглядів на YouTube. Після уваги громадськості до суми витрат Олена Кравець заявила, що шоу не продовжуватимуть й у 2024-му його вже не зніматимуть.

ТОВ «Сан філмс» зареєстрували у Києві у 2021-му. Його керівник і власник Сергій Сторожев — режисер телепроєктів, кліпів та кіно. У його доробку:

серіал «‎Коли ми вдома» (2014), перші чотири сезони якого виходили російською, останній п’ятий — українською;

короткометражний фільм російською «‎Напрокат» (2015);

російськомовний серіал «‎Гірша подруга» (2020);

російськомовний серіал «‎Гра в долю» (2020);

російськомовний фільм «‎Мій милий дім» (2020);

україномовний фільм «‎Присвячення Єві» (2023), який виробляло «‎УП хаб»;

документальний фільм про спецоперацію воєнної розвідки в Маріуполі «‎Сталеві птахи» (2023).

12 млн грн «‎МПІУ» перерахувало ТОВ «Оверкат студіо» і ФОПу Світлані Горошковій (кастинг-директорка, колишня працівниця «‎Стар медіа») за щоденне шоу «Ранок вдома‎» із ведучими Лілією Ребрик, Іриною Хоменко та Костянтином Октябрським. Але фактично його знімав згаданий вище Сергій Сторожев. Про це зазначено в обґрунтуванні однієї із закупівель виробництва програми.

Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 11
Понад 900 млн грн за рік заплатили за телемарафони й програми для «‎Дому», FreeДом та The Gaze (ІНФОГРАФІКА) 18

Проєкт запустили ще на початку 2021 року. Він має окремий канал на YouTube із 17,5 тисячі підписників та понад 9 мільйонами переглядів.

Це лише три найбільші суми виплат серед 23-х підрядників. Кошти також ішли на YouTube-шоу, які «‎вирвалися» на телебачення. Наприклад, інтерв’юер Сергій Лиховида отримав 67 тис. грн за проєкт «‎Діло буде» — про українців, які розвивають свій бізнес під час війни.

Проєкти, інформацію про які знайти не вдалося

ПрограмаОтримувачСума, грн
Ким я хочу статиФОП Демська Фаріда Ігорівна96 800,00
ФОП Легень Павло Андрійович21 100,00
Новорічне промоФОП Легень Павло Андрійович39 000,00
Україна поетичнаФОП Куліш Ростислав Романович44 280,00
ФОП Легень Павло Андрійович77 700,00
Шоу пізнього вечораФОП Кисілевич Дмитро Петрович2 610 000,00
супутні послуги до різних шоуФОП Михайлов Євгеній Володимирович352 000,00
ФОП Іщенко Світлана Анатоліївна86 700,00
ФОП Кириченко Вячеслав Миколайович507 400,00
ФОП Немченко Антоніна Вікторівна113 605,50
ФОП Немченко Антоніна Вікторівна57 717,00
ФОП Михайлов Євгеній Володимирович213 000,00

Чи скоротяться витрати в майбутньому?

Отже, пригадаємо: понад 840 млн грн держава заплатила минулого року за телемарафони, задача яких — оперативно сповіщати громадськість про події в Україні у форматі 24/7. Більшість коштів отримали компанії, підозрювані у зв’язках із наближеними до президента людьми, та великі телеканали, що мають або мали зв’язки з олігархами: як-от 1+1, окремі працівники якого восени 2023-го просили суд віддати Ігоря Коломойського їм на поруки.

Ще майже 90 млн грн витратили на виробництво передач для телеканалів «‎Дім» та «FreeДом». Серед них і нашуміла The Gaze, у доцільності існування й фінансування якої можуть закрадатися сумніви. Статистика переглядів шоу не дотягує до рівня аналогічних майданчиків.

При цьому, у бюджет 2024 року заклали 1,5 млрд грн на виробництво і трансляцію телерадіопрограм для державних потреб, збирання, обробку та розповсюдження офіційної інформпродукції, фінансової підтримки системи державного іномовлення. Саме таку суму зміг освоїти Мінкульт у 2023-му.

Водночас із кінця минулого року суспільство обговорює подальшу доцільність існування Єдиного марафону й бюджетних витрат на нього або принаймні необхідність зміни його формату. Так, у вересні, радник голови Офісу Президента Михайло Подоляк анонсував зміни у телемарафоні після призначення нового міністра інформполітики.

Змін, принаймні суттєвих, не відбулося, й призначений у грудні новий голова Комітету з питань свободи слова Ярослав Юрчишин заявив, що телемарафон має переформатуватися, інакше він не переживе наступний рік. Таку думку він озвучив в інтерв’ю Укрінформу. А вже на початку року т. в. о. міністра культури та інформполітики Ростислав Карандєєв зазначив, що телеканали розглядають зміни формату марафону «Єдині новини».

Разом з тим, Володимир Зеленський вважає, що «Єдині новини» допомогли Україні повірити, що вона спроможна перемогти у війні. Про це він заявив в інтерв’ю журналістці каналу «1+1» Наталії Мосейчук.

Як повідомляло Інше ТВ, Де закінчується демократія і починається шкода для країни в час війни? Інтерв’ю віцеспікера Корнієнка (ВІДЕО)



© Inshe.tv

Share Button
TwitterFacebookGoogle PlusYoutube