Посилку, заповнену культурними та історичними цінностями – українською радянською скульптурною пластикою малих форм та колекцією документів – київські митники виявили під час митного контролю, та стали на заваді їх незаконному вивезенню.
Міжнародне поштове відправлення з чотирма маленькими скульптурками та дев’ятнадцятьма документами і фото з ознаками старовини, прямувало з України, місто Запоріжжя, до США.
Митники скерували вкладення до Національний музей історії України для проведення експертизи щодо належності їх до культурних цінностей.
Врешті, висновків експертизи вистачило б не на одне інформаційне повідомлення.
Як встановили експерти, чотири порцелянові скульптурки – це українська радянська скульптурна пластика малих форм 50-70-х років ХХ століття. Виготовлені вони на провідних свого часу порцелянових виробництвах України: Київському експериментальному кераміко-художньому та Городницькому порцеляновому заводах, яких на сьогодні вже не існує.
Три скульптурки – «Галинка» (авт. Н. Воронізька-Гонсалес), «Космонавт-фотограф» і «Космонавт на місяці» (авт. В. Щербина) мають культурну та історичну цінність. Скульптурка «Колгоспниця» (авт. О.Крижанівський) має історичну цінність.
Сім документів та фото 1891-1925 років експерти віднесли до колекції, яка оповідає про родину Сушкових – батька та його дітей. Ці родинні документи теж визнано культурною та історичною цінністю, оскільки вони сукупно репрезентують актуальні суспільно-політичні процеси української історії. Це історія поштової служби в Україні, походження і соціальний стан службовців транспорту і зв’язку в Україні модерної доби.
Серед вилученого митниками також дванадцять різних документів та фото, які експертами визнано історичною цінністю. Частина з них має безпосередній стосунок до території України, зокрема, до часу становлення радянської державності та індустріалізації 1930-1940-років. З огляду на це, їх можна внести до музейного зібрання для репрезентації.
Згідно чинного законодавства України, на вивезення культурних цінностей за кордон потрібне відповідне свідоцтво Міністерства культури України. Такого дозвільного документу митникам надано не було.
Стосовно громадянина, який відправляв культурні цінності за кордон, Київською митницею складено протокол про порушення митних правил за ст. 473 Митного кодексу України.
Культурні та історичні цінності вилучено.
Експерти зазначають, що нині серед колекціонерів скульптурок спостерігається певна зацікавленість авторською продукцією Київського експериментального кераміко-художнього та Городницького порцелянового заводів. Враховуючи, що національна порцелянова галузь на початку ХХІ століття практично перестала існувати, а роботи українських митців 50-70-х років ХХ століття стали належати до рідкісних авторських екземплярів, їх місце – в музейних колекціях як предметів українського декоративно-ужиткового професійного мистецтва.
Що ж до колекції родинних документів, експерти вважають, що в Музейному фонді України важко відшукати аналогічного роду документальний комплекс, за яким можна було б проілюструвати одночасно події та явища історії України того періоду.