У Луврі відкрилася виставка “Біля витоків сакрального образу. Ікони з Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків у Києві”.
Про це повідомили в Міністерстві культури та інформаційної політики України.
На виставці презентують 5 із 16 творів, привезених до Франції з України.
Зокрема, відвідувачі виставки зможуть побачити чотири ікони на дереві VI та VII століть – Святий Іоанн Хреститель, Богородиця з Дитям, Святі Сергій і Вакх та Святі Платон і Гликерія. Експонування цих творів у Луврі є особливою подією ще й тому, що вони належать до рідкісних ікон, які походять із монастиря Святої Катерини на горі Синай і зберігаються поза межами Єгипту. Створені за технологією енкаустичного живопису (стародавня техніка малювання, в якій сполучною речовиною для фарб є віск), ці ікони є винятковими пам’ятками найдавнішого періоду в історії іконопису.
Ще одна ікона з мікромозаїки із зображенням Святого Миколая належить до періоду Візантійської імперії кінця XIII – початку XIV століття. Вона є зразком делікатної техніки, яку майстерні Константинополя (сучасний Стамбул, Туреччина) почали застосовувати у другій половині XII століття. Дотепер збереглося лише близько 50 екземплярів, серед яких два – в Луврі.
“Окрім експонування, всі шедеври сакрального мистецтва стануть об’єктом поглибленого вивчення та наукового аналізу. Міжнародний комітет, що складатиметься з українських науковців та міжнародних фахівців у цій царині, супроводжуватиме дослідження”, – зазначили в Мінкульті.
На церемонії відкриття виставки була присутня в.о. директорки Музею Ханенків Юлія Ваганова. Вона зазначила, що проєкт співпраці з Лувром базується на спільному дослідницькому і науковому інтересі двох інституцій, підтримці та професійній експертизі.
Від 2022 року співпрацювали команди обох міністерств культури, фахівці з Лувра та з Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, що дозволило, в умовах найвищої секретності, перевезти до Франції шістнадцять мистецьких творів, які належать до найвизначніших в українських національних колекціях. Проект був підтриманий Фондом ALIPH.
Окрім експонування, всі шедеври сакрального мистецтва стануть об’єктом поглибленого вивчення та наукового аналізу. Міжнародний комітет, що складатиметься з українських науковців та міжнародних фахівців у цій царині, супроводжуватиме дослідження.
Виставка яскраво ілюструє завдання, які стоять перед нещодавно створеним в Музеї Лувру відділом Мистецтв Візантії та християнств на Сході. Поєднання цих п’яти ікон демонструє водночас античну спадщину, в якій бере свій початок візантійська цивілізація, та запроваджене нею глибоко оригінальне ставлення до образу, що характеризує мистецьке вираження у східному християнстві.
Про ікони
Святий Іоанн Хреститель, Богородиця з Дитям, Святі Сергій і Вакх та Святі Платон і Гликерія – чотири ікони з колекції Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків у Києві датуються VI-VII століттям та є ключовими для історії мистецтва живопису. Експонування цих творів у Луврі є особливою подією ще й тому, що вони належать до тих рідкісних ікон, які походять із монастиря Святої Катерини на горі Синай та зберігаються поза межами Єгипту. Створені за технологією енкаустичного живопису, ці чотири ікони є абсолютно винятковими пам’ятками найдавнішого періоду в історії іконопису.
Ще одна ікона з мікромозаїки з зображенням Святого Миколая належить до періоду Візантійської імперії кінця XIII – початку XIV століття. Ця коштовна ікона є винятковим зразком особливо делікатної техніки, яку майстерні Константинополя (сучасний Стамбул, Туреччина) почали застосовувати у другій половині XII століття. Дотепер збереглося лише близько 50 екземплярів, серед яких два – у Луврі.
Про Музей Ханенків
Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків є найбільш значущою українською установою, яка присвячена світовій історії мистецтва. Тут зберігається близько двадцяти п’яти тисяч творів античного, візантійського, європейського та азійського мистецтв.
Колекція завдячує своєю появою закоханим у мистецтво українським підприємцям та філантропам Богданові та Варварі Ханенкам. Свої перші придбання вони здійснили під час весільної подорожі до Італії у 1874 році. Збираючи енциклопедичну колекцію спочатку для себе, подружжя мало задум згодом зробити її доступною для широкого загалу.