Росія поширює провоєнні та проросійські наративи у відеоіграх та на популярних серед геймерів платформах, пише The New York Times з посиланням на групу дослідників.
Так, дослідники виявили понад десяток прикладів прокремлівської пропаганди в іграх Minecraft, Roblox, World of Tanks та World of Warships, Fly Corp, Armored Warfare та War Thunder.
У Minecraft, грі з ефектом присутності, що належить Microsoft, російські гравці відтворили битву за Соледар, місто в Україні, яке російські війська захопили в січні, опублікувавши відео з гри в найпопулярнішій соціальній мережі своєї країни “ВКонтакте”.
Канал російської версії World of Tanks, багатокористувацької військової гри, відзначив 78-му річницю перемоги над нацистською Німеччиною в травні відтворенням параду танків Радянського Союзу в Москві в 1945 році. На популярній ігровій платформі Roblox у червні користувач створив масив сил Міністерства внутрішніх справ, щоб відзначити національне свято – День Росії.
Ці ігри та пов’язані з ними дискусійні сайти, такі як Discord і Steam, стають онлайн-платформами для російського агітпропу, поширюючи серед нової, переважно молодої аудиторії потік пропаганди, який Кремль використовує для виправдання війни в Україні.
У цьому віртуальному світі гравці взяли на озброєння літеру Z – символ російських військ, які вторглися в Україну минулого року; підтримали юридично безпідставні російські територіальні претензії в Криму та інших місцях; і підтримали зусилля президента Володимира Путіна, який намагається очорнити українців як нацистів і звинуватити Захід у конфлікті.
“Слава Росії”, – проголошував відеоурок про те, як побудувати флагшток з російським прапором у грі Minecraft. У ньому показано російський прапор над міським пейзажем з написом “Луганськ”, однією з українських областей, незаконно анексованих Росією.
“Ігровий світ – це справді платформа, яка може впливати на громадську думку, охоплювати аудиторію, особливо молодь”, – сказала Таня Беккер, дослідниця компанії ActiveFence, що займається кібербезпекою, яка виявила кілька прикладів російської пропаганди в Minecraft для The New York Times.
У квітні президент Microsoft Бред Сміт заявив, що служба безпеки компанії виявила нещодавні спроби Росії “в основному проникнути в деякі з цих ігрових спільнот”, навівши приклади в Minecraft і в дискусійних групах Discord. Він сказав, що Microsoft повідомила про це уряди країн, які він не назвав, але применшив їхню важливість.
“По правді кажучи, це не те, про що ми повинні турбуватися”, – сказав пан Сміт на економічній конференції у Вашингтоні, організованій новинним сайтом Semafor. “Вони все одно десь опублікують інформацію. Ви знаєте, це просто вдале місце для них, щоб запустити інформацію в обіг”.
Керівник групи аналізу загроз Microsoft Клінт Уоттс розповів дослідникам Школи бізнесу Штерна при Нью-Йоркському університеті, що російське воєнізоване угруповання, відоме під назвою “Група Вагнера”, просувало “зловмисні наративи” в Discord і Steam на підтримку поглядів Кремля. Можливо, вона також прагнула заохотити призов до лав бойовиків, коли кількість російських бойових втрат була величезною.
“Пропаганда в основному спрямована на те, щоб Вагнер і російські військові виглядали крутими і загрозливими”, – сказав пан Уоттс дослідникам, які вивчали екстремізм у відеоіграх.
Microsoft відмовилася деталізувати коментарі своїх керівників або відповідати на питання про російські приклади, за винятком того, що у своїй заяві зазначила, що компанія переглядає контент, який порушує стандарти її спільноти.
Хоча деякі матеріали відображають погляди пересічних росіян, інші приклади свідчать про причетність уряду. Вплив Кремля на відеоігри показує, наскільки наполегливо уряд Путіна намагається зміцнити свої політичні цілі, використовуючи західні соціальні мережі та споживчі товари, незважаючи на дипломатичну та економічну ізоляцію.
У червні знаменитості, музиканти і щонайменше один російський урядовець влаштували концерт у Minecraft на честь Дня Росії. Ця чиновниця, Катерина Мізуліна, є членом Громадської палати, консультативно-дорадчого органу, і головою Ліги інтернет-безпеки Росії. Її мати, Олена, працює у верхній палаті парламенту і є відомим союзником пана Путіна, спонсором консервативного законодавства, спрямованого, серед іншого, проти гомосексуалізму.
Інші меми, що з’являються в іграх, симпатизують групі Вагнера, яку очолював Євген Пригожин, поки минулого місяця не стався таємничий військовий заколот. Пан Пригожин, колись близький союзник Путіна, є ветераном інформаційних операцій, оскільки заснував “Агентство інтернет-досліджень” – петербурзьку компанію, яка втручалася в американські президентські вибори в 2016 році.
Цього місяця пан Путін підкреслив зацікавленість Кремля в ігровій індустрії як потенційному інструменті для прищеплення цінностей. Він назвав це “колосальним бізнесом” у своєму виступі перед громадською організацією, яку він заснував у 2018 році, щоб зосередитися на соціальних та економічних питаннях молоді. За словами віце-прем’єр-міністра, який виступав на тій же зустрічі, кожен четвертий росіянин грає в онлайн-ігри. Пан Путін сказав, що ігри “повинні бути на перетині мистецтва та освіти”.
“Гра повинна допомагати людині розвиватися, допомагати їй знайти себе, повинна допомагати виховувати людину як в рамках загальнолюдських цінностей, так і в рамках патріотизму”, – сказав пан Путін у своєму виступі в Кремлі.
Після вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року Microsoft оголосила, що призупиняє нові продажі продуктів і послуг в Росію на виконання санкцій, запроваджених Сполученими Штатами та Європою, але росіяни продовжують знаходити способи використовувати її ігри та сайти, такі як Discord і Steam, щоб охопити ширшу аудиторію. Багато з цих прикладів є російськомовними, що свідчить про те, що цільова аудиторія знаходиться вдома або серед російськомовних у сусідніх країнах, зокрема в Україні.
“Російська пропаганда випробовує нові засоби для просування свого режиму”, – сказав Артем Старосієк, керівник української консалтингової компанії Molfar, яка аналізує загрози в Інтернеті.
Дослідники “Мольфара” виявили більше десятка випадків прокремлівської пропаганди в Minecraft, Roblox, російських версіях World of Tanks і World of Warships, Fly Corp, Armored Warfare і War Thunder. Майже всі вони прославляли перемогу Радянського Союзу над нацистською Німеччиною – тему, яку пан Путін і його радники використовують, щоб заручитися підтримкою для сьогоднішньої війни. Деякі з них мали явні зв’язки з політичними партіями або державними установами.
Незрозуміло, які кроки, якщо такі взагалі були, були зроблені Microsoft або іншими компаніями, щоб заблокувати російські зусилля. Wargaming Group, кіпрський творець World of Tanks, World of Warships та інших ігор, минулого року виділила свій російський і білоруський бізнес у дочірню компанію Lesta Studio, розташовану в Санкт-Петербурзі. “Wargaming рішуче підтримує народ України, нашу студію в Києві і наших співробітників”, – заявив в електронному листі Алекс Брюер-Дісаруфіно, представник Wargaming в Північній Америці.
Джейкоб Дейві, керівник відділу досліджень ультраправих і рухів ненависті Інституту стратегічного діалогу в Лондоні, вважає, що Minecraft та інші ігри можуть бути корисними інструментами для тих, хто прагне впливати на вразливу молодь, особливо якщо ці люди вже об’єдналися в приватні групи, де вони прагнуть обговорювати маргінальні ідеології.
“Ми знаємо, що ворожі суб’єкти, які намагаються формувати свідомість і впливати на людей, є опортуністами, – сказав пан Дейві, який вивчав гейміфікацію екстремістського контенту в Інтернеті. “Вони йдуть туди, де, на їхню думку, можуть знайти сприйнятливу аудиторію, і використовують широкий спектр технологічних платформ для поширення своїх повідомлень”.
Враховуючи військовий характер багатьох ігор, не дивно, що війна в Україні вплинула на контент, але в деяких випадках ігри стали полем бою.
Одна німецька компанія створила відеогру “Смерть згори”, яка імітує атаки українських безпілотників на російські війська. Власник компанії назвав її “пропагандистською грою”. Фінська газета Helsingin Sanomat використала відеогру Counter-Strike, щоб створити канал для донесення фактичної інформації про війну до російської аудиторії, яка здебільшого відгороджена від неї.
“Чи можемо ми створити в Counter-Strike місце, де мільйони молодих російських чоловіків, які грають у цей шутер від першої особи, були б змушені зіткнутися з жахами війни в Україні?” – запитує газета в інтерактивній статті.
Джозеф Браун, доцент Університету Томпсон Ріверс у Британській Колумбії, п’ять років викладав розробку відеоігор у Росії, і каже, що на власні очі бачив прихильність країни до пропаганди через відеоігри та інші форми медіа.
“Їм потрібно повернути всіх на борт війни, – сказав д-р Браун. “Це ще один шматочок пазлу постійної пропаганди, яка ведеться постійно. У кожному засобі масової інформації, за допомогою якого вони можуть до вас дістатися, вони до вас дістануться”.