Характерний для імпресіоністичних полотен серпанок є, мабуть, не тільки художнім прийомом, а й свідченням погіршення екологічної обстановки у роки промислової революції.
До такого висновку дійшли вчені-кліматологи, проаналізувавши близько 100 картин Вільяма Тернера та Клода Моне.
Дослідження було опубліковано в американському науковому журналі Proceedings of the National Academy of Sciences, передає Інше ТВ.
За спостереженнями авторів статті, інтенсивність серпанку та туману зростає від ранніх картин згаданих живописців до пізніх.
Зокрема, видимість об’єктів на картинах Тернера, створених до 1830, у середньому становить близько 25 км, а після – всього близько 10 км. А, наприклад, у серії картин Моне із зображенням мосту Чарінг-Крос видимість і зовсім становить не більше 1 км.
Розповсюдження заводів, що спалюють вугілля, призвело до колосальних викидів в атмосферу діоксиду сірки, що змінило небо над Європою. Художники могли фіксувати ці зміни, зменшуючи контрастність та різкість предметів у своїх творах.
«Окремі картини художників, зокрема Вінсента Ван Гога та Едварда Мунка, зображують конкретні атмосферні явища, що піднімає питання про те, чи довгострокові зміни навколишнього середовища впливають на стилістичні тенденції в живописі. Антропогенні викиди аерозолів зросли до безпрецедентних рівнів протягом 19 століття внаслідок промислової революції, особливо в містах Західної Європи, що призвело до меншого контрасту та більшої інтенсивності оптичного середовища. Тут ми показуємо, що тенденції від образніших до імпресіоністичних зображень у J.M.W. Картини Тернера та Клода Моне в Лондоні та Парижі в XIX столітті точно відображають фізичні зміни в місцевому оптичному середовищі. Зокрема, ми демонструємо, що зміни в локальних викидах діоксиду сірки є статистично значущою пояснювальною змінною для тенденцій у контрасті та інтенсивності робіт Тернера, Моне та інших, у тому числі після контролю за часовими тенденціями та предметом. Індустріалізація змінила екологічний контекст, у якому Тернер і Моне малювали, і наші результати показують, що їхні картини відображають зміни в оптичному середовищі, пов’язані зі все більш забрудненою атмосферою під час промислової революції», – кажуть в анотації до дослідження вчені-кліматологи.
Як повідомляло Інше ТВ, Штучний інтелект створив картини із тваринами, які можуть зникнути через війну в Україні (ФОТО)