Українці, які втекли від війни до Литви, не можуть молитися в Церкві, очолюваній про-військовим Патріархом Кирилом, заявила спікер Сейму Литви Вікторія Чміліте-Нільсен.
У середу вона подякувала Константинопольському Патріарху Варфоломію I, який перебуває з візитом у Литві, за підтримку і відновлення п’яти литовських православних священиків, незгодних з позицією Московського Патріарха.
Про це повідомляє LRT.lt.
“Я хотіла би скористатися цією можливістю, щоб подякувати Його Святості та Вселенському Патріархату за те, що вони підтримали апеляцію п’яти священиків, позбавлених сану Московським Патріархатом, поновили їх, прийняли в Церкву-матір і дозволили їм знову служити Євхаристію. Я розглядаю цей крок як відновлення історичної справедливості”, – сказала Чміліте-Нільсен на конференції з міжкультурного та релігійного діалогу в Сеймі в середу.
За її словами, це рішення дає надію не лише згаданим священикам, але й вірянам, особливо тому, що православна громада в Литві зросла з приїздом понад 70 000 українців.
“Вони не можуть молитися в Церкві на чолі з Кирилом, який підтримує війну в Україні, – сказала спікер Сейму. “Православна громада в Литві також зростає за рахунок білорусів, які втекли від репресій, а також росіян, які знайшли притулок у Вільнюсі, рятуючись від репресій Кремля”.
Чміліте-Нільсен зазначила, що православні християни, які живуть в Литві, вважали Константинополь своєю Церквою-матір’ю з XIII століття до 1686 року.
“Це була частина Київської митрополії, яка підпорядковувалася Вселенському Патріарху. І лише згодом, коли влада Росії розширювалася і зростала, вона стала підпорядковуватися Московському Патріархату”, – сказала вона.
Візит Варфоломія I відбувся після рішення його Патріархії відновити в сані п’ятьох литовських православних священиків, позбавлених сану митрополитом Литовської Православної Церкви Інокентієм, який підпорядковується Московському Патріархату.
Священики критикували Православну Церкву в Литві за її нездатність дистанціюватися від Московського Патріарха Кирила, який підтримує війну в Україні.
Архиєпархія Литовських православних християн заявила, що не визнає рішення Константинопольського Патріарха поновити п’ятьох священиків.
П’ятеро священиків сподіваються, що Константинопольський Патріархат незабаром створить у Литві постійну церковну структуру під своєю владою. Однак жодного рішення з цього питання ще не прийнято.
Зі свого боку, Литовська Православна Церква прагне більшої автономії і заявляє, що наблизилася до того, щоб стати незалежною Церквою, оскільки Священний Синод Московського Патріархату передав її прохання на розгляд Архієрейського Собору.
Православні християни в Литві вважаються однією з дев’яти традиційних релігійних громад.
Відповідальність Російської Церкви
За словами Константинопольського Патріарха Варфоломія I, Російська Церква поділяє відповідальність за військові злочини в Україні.
“Церква і державне керівництво Росії співпрацювали у злочині агресії і розділяють відповідальність за злочини, що випливають з цього, такі як шокуюче викрадення українських дітей, – сказав Патріарх на конференції з міжкультурного та релігійного діалогу в Сеймі в середу.
“Вони спровокували величезні страждання не тільки українського народу, але й росіян, які нараховують понад 100 000 жертв і відповідальність за жахливі звірства”, – додав він.
За словами Патріарха, влада в Росії намагалася інструменталізувати релігію і використовувати її у своїх цілях ще з царських часів, і це продовжується і зараз, коли кремлівський режим просуває ідеологію “русского мира”.
“Особливе значення в цьому відношенні має панславізм, ідеологія, згідно з якою всі слов’яни будуть об’єднані під керівництвом Москви. Ця глибоко расистська ідеологія 19-го століття знайшла своє релігійне вираження в етнофілетизмі, засудженому Константинополем як єресь в 1872 році”, – сказав Варфоломій I.
За словами Патріарха, останні десятиліття показали, що надії на те, що економічна глобалізація об’єднає людей на культурній і духовній основі і призведе до миру у всьому світі, не виправдалися. Релігія стала маргіналізованою і використовується в геополітичних і політичних цілях.
Він підкреслив, що Україна потребуватиме не лише серйозної фізичної, але й духовної післявоєнної реконструкції.
Нагадаємо також: “Руський мір” – інструмент легітимації російського етнорасизму, – Вселенський Патріарх зробив гучну заяву